Koniec wiosny i początek lata to doskonały czas na to, aby zmienić coś w swoim życiu na lepsze! Oto 5 podpowiedzi od pacjentów GACA CENTRUM LUBLIN na fit nawyki, dzięki którym łatwiej nam będzie osiągnąć i utrzymać wymarzoną sylwetkę!

1. Jedz powoli – dzięki temu zjesz mniej!
Już nie raz przekonaliśmy się, jak niezwykły jest nasz organizm i procesy, które w nim zachodzą. Ciekawe jest to, że informacja o tym, że się najedliśmy, dociera do naszego mózgu dopiero po około 20 minutach od spożycia pierwszego kęsa! Dlatego też nie możemy pozwolić sobie na jedzenie w tak zwanym „biegu”.

2. Nie jedz przed telewizorem i komputerem
Nie od dzisiaj wiadomo, że jedzenie przed ekranem ma niemały wpływ na zaburzenia odżywiania i otyłość. Dlaczego? Otóż, siedząc przed telewizorem, jesteśmy bardziej skłonni do bezmyślnego zjadania większej ilości kalorii, cukrów i tłuszczów. Jak nietrudno się domyślić, jedzenie przed telewizorem zaburza nasze uczucie sytości, ponieważ większą uwagę przykładamy do tego, co oglądamy, niż do tego, co i ile zjemy. Ponadto, kłopoty ze wzrokiem i kręgosłupem, jak również skurcze mięśni, otyłość czy podwyższony poziom cholesterolu we krwi, to główne konsekwencje jedzenia przed ekranem.

3. Na zakupy idź po posiłku – kupisz mniej
Nasz organizm wie, o której godzinie powinien dostać posiłek. Dlatego też w momencie, gdy go nie dostanie, żołądek zaczyna wydzielać hormon o nazwie grelina, który powoduje wzrost ilości przyjmowanego pokarmu i przyrost tkanki tłuszczowej. Gdy na zakupy udamy się w porze posiłku, kupimy więcej kalorycznych produktów, co będzie sprzyjało wzrostowi masy naszego ciała.

4. Zostaw samochód – pójdź pieszo
O tym, jak dobroczynny wpływ na nasz organizm ma aktywność fizyczna, mówimy wiele i często. Ale mało kiedy zastanawiamy się, jak praktyczne i wygodne jest zwykłe chodzenie. Chodzenie pomaga obniżyć poziom cholesterolu, ciśnienia tętniczego krwi, zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę, otyłość, miażdżycę naczyń krwionośnych, stany zapalne i stres. Co ważne dla kobiet, chodzenie poprawia wygląd nóg – skóra jest bardziej napięta, a cellulit mniejszy. Wzmacniają się nasze mięśnie i stawy. Wiele osób mówi, że przechadzka działa lepiej niż kawa, a przy okazji oszczędza nasze pieniądze i nerwy związane ze staniem w korkach i problemami z zaparkowaniem. Marsz wycisza, relaksuje i poprawia samopoczucie – jesteśmy lepiej dotlenieni i mamy więcej energii.

5. Na zakupach parkuj samochód dalej od wejścia do sklepu
Na pierwszy rzut oka można by zapytać: „dlaczego?” „Przecież jest to niewygodne!”. Jednak takie zachowanie może przynieść więcej korzyści niż się spodziewamy. Zwykle im dalej od wejścia, tym więcej wolnych miejsc parkingowych mamy do wyboru. Poza tym, jest to świetna okazja, żeby się przespacerować. Jeśli mamy do załatwienia kilka spraw w różnych miejscach, dobrym rozwiązaniem byłoby zostawienie samochodu w jednym punkcie i udanie się dalej pieszo. Dzięki temu będziemy mieli możliwość spalenia kalorii i zaoszczędzimy na benzynie.

Oprac. Paulina Pruszkowska