Organizmem człowieka rządzi wiele różnych procesów chemicznych, ale my sami także mamy ogromny wpływ na jego funkcjonowanie. By zachować zdrowie i pełnię sił, należy poznać 7 ogólnych zasad zdrowego żywienia!

Zdrowe odżywianie jest nie lada wyczynem dla tych, którzy do tej pory nie przywiązywali wagi do tego, co i kiedy jedzą. Tak poważny i rozległy temat jak dieta wymaga indywidualnego podejścia do każdego organizmu. Są jednak pewne ogólne zasady, które sprawdzą się u każdego, kto chce dbać o zdrowie i sylwetkę za pomocą zdrowego odżywiania.

1. Regularność posiłków

Najlepiej 4-5 razy dziennie. Jedzenie o stałych porach daje organizmowi znak, że nie ma potrzeby magazynowania tłuszczu, ponieważ żadna przerwa w dostawie energii nie nastąpi. Łatwiej jest też spalać na treningu to, co już zostało odłożone w organizmie.

2. Odpowiednia kompozycja białek, węglowodanów i tłuszczów

Proporcje składników odżywczych odpowiadają za to, jakie hormony są wytwarzane w naszym organizmie. Ważne jest, by tę kwestię ustalić indywidualnie, dlatego sprawdźmy, jakie kompozycje posiłków sprzyjają naszemu dobremu samopoczuciu i pamiętajmy, że nie zawsze będzie nam służyło to samo co innym.

Królewskie śniadanie

3. Królewskie śniadanie

Pierwszy posiłek napędza nas na resztę dnia. W śniadaniu ważne są węglowodany o niskim indeksie glikemicznym, które odżywią nasz mózg oraz dobre źródło białka, dającego nam siłę.

4. Białkowa kolacja

Kolacja białkowa to najlepsze rozwiązanie – składnik ten nie podnosi poziomu insuliny we krwi, przez co przyjęty pokarm nie odkłada się w postaci zbędnego tłuszczu. Niezbyt obfita kolacja białkowa usprawni też metabolizm.

5. Ogranicz sól i cukier

Ograniczenie tych dwóch składników w diecie może przynieść same korzyści. Ograniczenie soli pomaga pozbyć się nadmiaru wody i przyczynia się do regulowania ciśnienia. Cukier natomiast sam w sobie nie przynosi nam żadnych wartości odżywczych, jedynie zbędne kalorie.

zdrowe przyprawy

6. Warto pić wodę

Najlepsza jest woda średniomineralizowana, niegazowana. Jej picie nie tylko przyspieszy metabolizm, ale także oczyści organizm.

7. Jedz odpowiednie tłuszcze

Tłuszczów nienasyconych nie należy się obawiać – budują naszą odporność i normalizują cholesterol. Poza tym chronią przed zimnem i sprawnie transportują wiele cennych dla nas witamin. Dobre tłuszcze znajdziemy w rybach morskich, orzechach i oleju rzepakowym.

Przestrzeganie powyższych 7 zasad pozwoli nam żyć zdrowo, rozsądnie redukować wagę, a w przyszłości utrzymać ją na pożądanym poziomie. Zdrowa dieta jest niezbędna do efektywnego codziennego funkcjonowania organizmu.