Zdrowe odżywianie się – z wykorzystaniem sezonowych warzyw i owoców – jest bardzo pomocne w utrzymaniu wypracowanej, szczupłej sylwetki po zakończeniu procesu redukcji wagi. Dziś podpowiadamy, dlaczego w okresie jesiennym warto często sięgać po popularne o tej porze roku warzywo – pyszną i zdrową dynię.


Dynia jest warzywem, które zawiera w sobie wiele wartości odżywczych, a także posiada właściwości lecznicze. Jest bogata w witaminy takie jak: witamina C, B6, A, E, K, kwas foliowy, tiaminę, ryboflawiny i niacynę oraz minerały takie jak: wapń, żelazo, magnez, fosfor, potas, sód, a także cynk. Ponadto dynia ma niską kaloryczność, 100 g surowej dyni ma tylko 26 kcal.

Właściwości lecznicze dyni:

  • zapobiega nowotworom – badania wykazały, iż częste i regularne spożywanie dyni, która jest bogata w beta-karoten, zmniejsza ryzyko wystąpienia raka piersi, jelita grubego, płuc, prostaty oraz żołądka;
  • zapobiega problemom z prostatą – źródło cynku nie tylko poprawi, rozjaśni i wygładzi cerę, co zapewne bardzo ucieszy kobiety, lecz wspomoże również mężczyzn i będzie zapobiegło zapaleniom prostaty, a pestki dyni zwiększą libido;
  • wspomaga odchudzanie – niska kaloryczność oraz zawartość błonnika pomaga przy zrzuceniu zbędnych kilogramów. Po za tym dynia ma również właściwości odkwaszające organizm, a także jest lekkostrawna;
  • walka z nadciśnieniem oraz chorobami serca – beta-karoten obniża poziom cholesterolu, dzięki czemu jego złogi nie odkładają się na ścianach tętnic, co w konsekwencji zapobiega miażdżycy, chorobom serca oraz reguluje poziom ciśnienia tętniczego;
  • walka z pasożytami -pestki dyni dzięki kukurbitacynie, mogą być stosowane do odrobaczania oraz przyspieszania w usuwaniu pasożytów z organizmu.

Jak widać, dynia ma wiele pozytywnych właściwości wspomagających zarówno zdrowie, jak i urodę – dlatego warto sięgać po nią jak najczęściej, a zwłaszcza jesienią, gdy króluje na straganach! Smacznego!


Tekst przygotowany przez trenera GACA CENTRUM WARSZAWA URSYNÓW, oprac. bp