Lato w pełni, a sierpień przywitał mieszkańców Lubelszczyzny słońcem i wysokimi temperaturami. Podczas upalnych wakacyjnych dni powinniśmy szczególnie pamiętać o odpowiednim nawodnieniu!

Żyjemy dzięki wodzie. Ciało człowieka składa się z niej w 60%. Odpowiednie nawodnienie organizmu to bezwzględny warunek do jego prawidłowego funkcjonowania na co dzień. Woda uczestniczy w każdym procesie zachodzącym w naszym organizmie; między innymi dostarcza składników odżywczych do wszystkich narządów, uczestniczy w termoregulacji ciała, wpływa dobroczynnie na układ trawienny, przyczynia się do regulacji poziomu cholesterolu, nawilża skórę, dodaje energii, poprawia pamięć i koncentrację oraz zmniejsza ryzyko chorób.

Niestety nie mamy umiejętności długotrwałego magazynowania wody i bardzo łatwo ją tracimy. Nawet mruganie powoduje utratę wody, ponieważ oko potrzebuje jej do nawilżenia gałki ocznej. O tym, ile każdy z nas powinien przyjmować wody, decyduje wiele czynników, np. tryb życia, klimat. Ogólnie przyjmuje się, że dorosły człowiek powinien wypijać około 2,5-3 litry wody dziennie, nie wliczając w to pokarmów, które ją zawierają. Osoby chcące pozbyć się zbędnych kilogramów powinny wypijać jeszcze więcej wody, ponieważ dobre nawodnienie jest gwarantem sprawnego odchudzania.

Co więc zrobić, by nie dopuścić do odwodnienia organizmu nawet w upalne dni? Przede wszystkim powinniśmy mieć przy sobie wodę do picia i pić ją niewielkimi łykami co parę chwil. Nie możemy dopuszczać do uczucia pragnienia, ponieważ jest to już sygnał odwodnienia organizmu. By woda mogła spełniać swoją dobroczynną rolę w naszym organizmie, powinniśmy ograniczyć spożywanie soli i kawy, a sięgnąć po owoce i warzywa, które zawierają dużą ilość wody. Szczególnie podczas treningów w upalne dni dobrym rozwiązaniem są napoje izotoniczne, które pomagają uzupełnić poziom wody i utraconych elektrolitów. Ciekawe przepisy na domowe izotoniki, a także więcej informacji na temat roli wody w diecie można znaleźć w 8 numerze Leksykonu Zdrowia Konrada Gacy – N jak Nawodnienie.

Oprac. Paulina Pruszkowska