Bardzo często pomijana, nie wiedzieć czemu, jest najmniej lubianym elementem treningu. Rozgrzewka jest jednak kluczowa dla efektywności ćwiczeń. Zajmuje zaledwie kilka minut i nie wymaga specjalnego sprzętu.

Rozgrzewka stanowi integralną część treningu i powinna być pierwszym punktem naszej aktywności. Jej brak może być przyczyną wielu bolesnych kontuzji.

Podczas rozgrzewki przed treningiem krew zaczyna szybciej krążyć, dzięki czemu wszystkie tkanki i komórki są lepiej dotlenione. Poprawia się wydolność organizmu, który jest gotowy na dłuższy i intensywniejszy wysiłek, co w efekcie pozwala osiągnąć lepsze wyniki sportowe. Trzeba także zdać sobie sprawę, że w czasie ćwiczeń na rozgrzewkę serce dostosowuje swój rytm do wysiłku fizycznego, a więc zwiększa się wydolność oddechowa. Dzięki temu trening właściwy nie jest utrudniany przez zadyszkę i może trwać dłużej.

Dzięki rozgrzewce niej unikniesz kontuzji

Odpowiednio przeprowadzona rozgrzewka może uchronić nas przed bólem w trakcie treningu. Ciało przygotowane w ten sposób do ćwiczeń jest wzmocnione i przygotowane na wysiłek większy niż na co dzień. Nie musimy więc obawiać się nadwyrężeń mięśni. Osoby, które zaniedbują rozgrzewkę, narażają się na większe prawdopodobieństwo urazów i kontuzji. Rozgrzane mięśnie i stawy stają się bowiem bardziej elastyczne, dzięki czemu ryzyko wystąpienia urazu jest znacznie mniejsze. Odpowiednie rozciąganie ciała zwiększa zakres ruchu ścięgien i wiązadeł. Z kolei nierozciągnięte ścięgna łatwo ulegają zerwaniu.

trening w GACA CENTRUM LUBLIN

Dzięki rozgrzewce jesteś bardziej skupiony na treningu i szybciej chudniesz

Właściwie przeprowadzona rozgrzewka nie tylko wzmacnia kondycję organizmu, ale jest to także czas, kiedy nasze myśli zaczynają skupiać się na ćwiczeniach. Tym samym zwiększa się techniczna poprawność wykonywanych ruchów: pewnie wykonujemy różne ćwiczenia, przyjmujemy zdecydowaną pozycję, zwracamy uwagę na postawę ciała. Rozgrzewka aktywuje także wydzielanie hormonów, które z kolei działają bezpośrednio na metabolizm. Dzięki temu tłuszcz podczas wysiłku jest efektywniej spalany.

Jak zrobić rozgrzewkę?

Należy pamiętać, że przed treningiem każda partia naszego ciała wymaga rozgrzania. Dlatego dokładnie i w pełnym skupieniu należy wykonać w szczególności rozgrzewkę mięśni brzucha, nóg i kolan. Jak zrobić rozgrzewkę? Najlepiej postawić na ćwiczenia rozciągające i np. 5-10 minut biegu na bieżni lub jazdy na rowerku stacjonarnym. Kluczowe jest rozgrzanie ciała i mięśni, żeby jak najlepiej przygotować je do wysiłku.

Niezależnie od rodzaju aktywności fizycznej rozgrzewka jest więc niezbędnym elementem ćwiczeń. Obniży prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji, a także poprawi wyniki treningów. Tak naprawdę wystarczy 5-minutowa rozgrzewka fitness na bieżni lub maszynie eliptycznej, aby odpowiednio przygotować się do treningu. A jak Wy się rozgrzewacie?