Jeśli chcemy się cieszyć dobrym samopoczuciem i wysoką sprawnością umysłu, powinniśmy dbać o zróżnicowaną dietę opartą głównie o nieprzetworzone produkty. Taki sposób odżywiania pomaga również zredukować wagę, a następnie utrzymać ją na wypracowanym poziomie.

Odpowiednie wysycenie organizmu witaminami mocno przekłada się na sprawność naszego mózgu. Witaminy z grupy B (szczególnie B6, B12 i kwas foliowy) są  odpowiedzialne za rozwój i funkcjonowanie układu nerwowego, wpływając na zdolność koncentracji, kojarzenia, umiejętność zapamiętywania. Doskonałym źródłem tych witamin są: pestki słonecznika, orzechy, a kwas foliowy znajdziemy np. w roślinach zielonolistnych. Witamina B1 (tiamina) jest szczególnie ważna dla nastroju, usuwa zmęczenie, irytację, nerwowość. Znajdziemy ją w kiełkach, zielonym groszku, otrębach i kaszy gryczanej. Witamina C kojarzona jest przede wszystkim z odpornością, ale poprawia także samopoczucie oraz wzmaga koncentrację. Jej źródłem są np. truskawki, papryka, pomarańcze, koperek. Magnez to pierwiastek skutecznie obniżający poziom hormonu stresu. Zbyt mała ilość magnezu może powodować bóle głowy i zmęczenie, bezsenność. Dobrym źródłem jest kakao, słonecznik, migdały. Powinniśmy pamiętać, że do antydepresantów należą nienasycone kwasy tłuszczowe, które obniżają podwyższony poziom adrenaliny i kortyzolu. Wzmacniają one naszą odporność i chronią przed depresją.

W dobie fast food -ów i szerokiej dostępności do jedzenia mało wartościowego dla organizmu, świadome decyzje żywieniowe oraz kształtowanie właściwych wzorców u najmłodszych jest kluczowe dla zatrzymania postępującej epidemii otyłości. Warto korzystać z sezonowych produktów, starać się posiłki przygotowywać samodzielnie. Zmiana sposobu odżywiania przynosi pozytywne zmiany w samopoczuciu oraz stanie zdrowia w zaskakująco szybkim czasie (pierwsze efekty widoczne często w ciągu 2-4tygodni). Warto się o tym przekonać na sobie.

Aleksandra Zaród – psycholog,  konsultant  GACA SYSTEM: