Okiem psychologa: Odporność psychiczna  –  jak ją wzmocnić?

 

Odporność psychiczną można określić jako umiejętność reagowania na bodźce płynące ze środowiska. To, w jakim stopniu radzimy sobie z nimi, jest zależne od ogólnego przekonania, że bodźce napływające w ciągu życia ze środowiska mają charakter przewidywalny i wytłumaczalny; dostępne są zasoby, które pozwolą sprostać wymaganiom stawianym przez te bodźce, a same wymagania są wyzwaniem wartym wysiłku i zaangażowania.

Odporność psychiczna kształtuje się w wyniku doświadczeń życiowych, a tym samym możemy ją kształtować.

Warto ….

  • postarać się zmienić nastawienie do wydarzeń na bardziej optymistyczne,
  • umacniać się w pozytywnych przekonaniach,
  • przeszkody traktować jak wyzwania i szanse na rozwój.

Doświadczane porażki oraz przykre emocje z nimi związane należy przeżyć, ale bez nadmiernego skupiania się na nich.

Odporność psychiczną znacząco zwiększa także …

  • pozytywny obraz siebie,
  • ugruntowane poczucie własnej wartości,
  • kontrola nad własnym życiem,
  • samoświadomość.

Równie istotne jest wsparcie społeczne oraz dobre relacje z innymi ludźmi, które pomagają zdecydowanie szybciej i efektywniej uporać się z trudnościami.

Aleksandra Zaród  –  psycholog, konsultant GACA SYSTEM