Stres – kiedy może być groźny i jak sobie z nim radzić ?

Stres wg definicji H. Selye jest nieswoistą reakcją organizmu na wymagającą sytuację. Tak rozumiany jest niezbędny do życia, ponieważ mobilizuje naszą energię do pokonywania różnorodnych przeszkód, wymagań, bez względu na to, czy towarzyszą jej przyjemne, czy przykre odczucia. Pozwala na uruchomienie rezerw organizmu, w celu zwiększenia wysiłku fizycznego i aktywności umysłowej.  Dzięki niemu zachowujemy czujność w różnych sytuacjach, skupiamy uwagę, pokonujemy ograniczenia.

Gdy jednak występuje w nadmiarze lub w sposób chroniczny, może powodować poważne konsekwencje m.in. obniżenie odporności, zwiększone ryzyko ostrej infekcji dróg oddechowych, niedokrwienie mięśnia sercowego, zakłócenia pracy serca i jego zmniejszoną wydolność. Stres atakuje również układ trawienny, system hormonalny, układ nerwowy, powodując osłabienie pamięci i depresję. Może nawet nasilić predyspozycje do zachorowania na raka. W zachowaniu przekłada się na niecierpliwość, perfekcjonizm, pośpiech, chroniczny gniew, irytację oraz wrogie nastawienie do ludzi.

O ile nie mamy wpływu na występowanie różnych stresowych zjawisk w naszym życiu, o tyle możemy pracować nad sposobem ich przeżywania. Warto nauczyć się, jak konstruktywnie rozładowywać napięcie, by nie odbijało się ono negatywnie na naszym zdrowiu i codziennym funkcjonowaniu. Zadbać o równowagę między pracą i wyzwaniami a odpoczynkiem i pozwoleniem sobie na relaks. Dla osób obciążonych pracą umysłową przez wiele godzin pracujących w zamkniętych pomieszczeniach wskazane jest korzystanie z aktywnego wypoczynku np. basen, jazda na rowerze, joga, podróże połączone ze zwiedzaniem. W przypadku osób pracujących fizycznie równowagę pomoże przynieść wypoczynek bardziej bierny – relaks z książką, muzyką, SPA, ale również zajęcia typu nauka języka czy gry na instrumentach muzycznych.

Aleksandra Zaród – psycholog, konsultant  GACA SYSTEM: