Odpowiednio dobrana aktywność ruchowa sprzyja zachowaniu zdrowia, pięknej sylwetki oraz dobrego samopoczucia. Każdy, komu zależy na tych wartościach powinien regularnie uprawiać ulubiony sport. W czasach, gdy spędzamy wiele godzin w pozycji siedzącej staje się to jeszcze ważniejsze.

Dlaczego nie wolno pozwolić sobie na zrezygnowanie z wysiłku fizycznego? Ruch wynika z naturalnych potrzeb organizmu i aby zachować jego zdrowie, trzeba stale dostarczać mu odpowiedniej ilości wysiłku. Jest to element niezbędny na każdym etapie życia.

Aktywność dzieci

Sport dla rosnącego organizmu ma zarówno wymiar fizyczny, jak i równie ważny wymiar społeczny. Fizycznie chodzi głównie o rozwój zdolności motorycznych oraz o hartowanie organizmu. Dziecko, które nie ma szansy zmęczyć się z czasem staje się apatyczne, nieporadne ruchowo i narażone na zachorowania przez słaby układ odpornościowy. Bez odpowiedniej stymulacji może dojść także do znacznego spowolnienia rozwoju fizycznego: mięśnie nie mają szansy na rozbudowę, a wręcz stają się coraz słabsze. Uprawiane sportu zapobiega także rozwojowi wad postawy oraz wzmacnia i stabilizuje stawy. Ma także korzyści społeczne: dzieci od najmłodszych lat przyzwyczajone do zdrowej rywalizacji i walki o własne cele są silniejsze psychicznie, bardziej zdyscyplinowane oraz odporne na stres.

ćwiczenia mięśni brzucha

Korzyści ze sportu dla dorosłych

Dorośli, zwłaszcza ci pracujący przez wiele godzin przy biurkach, powinni min. 3 razy w tygodniu znaleźć odrobinę czasu na aktywność fizyczną, bowiem przebywanie ciągle w jednej pozycji jest często powodem powstawania zwyrodnień w stawach i mięśniach, które z kolei są przyczyną bólu. W walce z tymi nieprzyjemnymi konsekwencjami pracy zawodowej pomóc może choćby regularne rozciąganie się. Tak jak w przypadku dzieci, tak i w przypadku dorosłych, ruch ma też niebagatelny wpływ na psychikę, choć w nieco innym wymiarze. Dorośli, aby zachować dobre samopoczucie, powinni regularnie uprawiać sport, ponieważ jest to doskonała okazja, by oderwać myśli od codziennych spraw i zrelaksować się. Systematyczny wysiłek dla osób permanentnie zestresowanych będzie z kolei możliwością wyrzucenia z siebie złych emocji.

Seniorki GACA SYSTEM podczas treningu w GACA CENTRUM LUBLIN - zdjęcie wykonane w sali ćwiczeń

Dlaczego seniorzy także powinni ćwiczyć?

U osób starszych sport ma za zadanie przede wszystkim przeciwdziałać nadwadze i otyłości, które z kolei mogą sprzyjać rozwojowi wielu poważnych chorób, np. cukrzycy lub miażdżycy. Ma to znaczenie także dla zachowania sprawności ruchowej, która w podeszłym wieku ulega znacznemu pogorszeniu. Ruch będzie także przeciwdziałał bólom kręgosłupa czy zanikowi siły mięśniowej. Brak utraty sprawności ruchowej podziała również na samopoczucie osób starszych, które dzięki temu dłużej zachowają niezależność i poczucie, że nie są ciężarem dla bliskich.

Nie ma wątpliwości, że ludzie aktywni fizycznie postrzegani są jako osoby zdrowe. Lista zalet aktywności fizycznej jest bardzo długa: sport poprawia naszą wydolność, wzmacnia mięśnie i stawy. Organizm jest dzięki niemu silniejszy i nie męczy się tak szybko. Trzeba pamiętać, że aktywność fizyczna w każdej postaci poprawia naszą jakość życia więc warto systematycznie poświęcać jej czas.