Dostarcza pustych kalorii i tak naprawdę żadnych składników odżywczych. Spożywany w nadmiarze rujnuje sylwetkę, wywołuje miażdżycę, cukrzycę i szybsze starzenie się skóry. Dlaczego więc wciąż jest tak częstym gościem w naszej kuchni? Czym go zastąpić, by nie pozbawić dań słodkiego smaku?

Cukier – niezdrowy nałóg

Według danych GUS statystyczny Polak spożywa rocznie ok. 14,28 kg cukru, czyli jemy dziennie o ok. 16 g więcej cukru, niż zaleca Światowa Organizacja Zdrowia (norma wg WHO to 25 g dziennie).

Dlaczego tak naprawdę słodzimy?

Cukier zwiększa stężenie glukozy we krwi, która to stymuluje wydzielanie seratoniny, powszechnie znanej jako hormon szczęścia. Dzięki temu z przyjemnością sięgamy po słodycze i produkty zawierające cukier (np. słodkie płatki śniadaniowe, produkty wysokoprzetworzone).

Czy uzależnienie od cukru jest możliwe?

Oczywiście! Cukier zajmuje trzecie miejsce, zaraz po alkoholu i papierosach pod względem ilości uzależnionych od niego osób na świecie, w tym dzieci. Szybko powoduje uczucie euforii i sytości, które to równie prędko i gwałtownie spada po szczycie produkcji insuliny i spadku poziomu glukozy. Wtedy najdotkliwiej odczuwamy głód cukru i najczęściej sięgamy po słodkie przekąski.

Nie zawsze jednak zdajemy sobie sprawę, że cukier prosty (m.in. biały cukier krystaliczny, którego na ogół używamy, wyroby cukiernicze, desery) spożywany w nadmiarze wywołuje wiele chorób, m.in. choroby serca, miażdżycę, próchnicę, cukrzycę, zakwaszanie organizmu oraz otyłość. Przyczynia się do powstania infekcji drożdżycowych, opryszczki, a nawet impotencji, powoduje nerwowość i rozdrażnienie. Dlatego tak ważne, by pozbyć się cukru z codziennej diety. Oto kilka propozycji zdrowych zamienników cukru.

cukier

Zdrowsze alternatywy cukru

Jednym z najczęściej polecanych zamienników cukru jest ksylitol, czyli cukier brzozowy. Jest pozyskiwany z brzozy, ma o 40% mniej kalorii niż zwykły cukier. Ma niski indeks glikemiczny, nie wpływa więc na wzrost poziomu insuliny. Można nim słodzić kawę, herbatę, a także doprawić potrawy poddane działaniu wysokiej lub niskiej temperatury. Nie powoduje próchnicy. Ksylitol wzmacnia układ immunologiczny, ma właściwości bakteriobójcze i opóźniające proces starzenia się. Jest wskazany w profilaktyce osteoporozy, gdyż zwiększa przyswajanie wapnia.

Innym zdrowym produktem nadającym się do słodzenia potraw jest miód gryczany, który dobrze spełni swoją funkcję w przypadku np. wypieków. Zawiera substancje wzmacniające i oczyszczające naczynia krwionośne. Zawiera duże ilości magnezu, a także sporo minerałów i witamin, np. żelaza, witaminy C, białka. Miodem gryczanym można posłodzić także kawę czy herbatę – należy uważać z ilością, ponieważ mimo, że jest bardzo zdrowy, miód gryczany jest też dość kaloryczny.

Kolejnym zdrowszym zamiennikiem cukru jest stewia. To naturalny słodzik ze sproszkowanych liści rośliny stewii, rosnącej w Ameryce Środkowej i Południowej. Nie zawiera kalorii i nie powoduje skoku poziomu glukozy we krwi. Nadaje się do słodzenia napojów. Jest ok. 250 razy słodsza od cukru i nie powoduje próchnicy. Świeże liście stewii doskonale sprawdzają się jako dodatek do sałatek. Jest stosowana także w medycynie naturalnej – jako środek wzmacniający, bakteriobójczy i moczopędny.

Osobom, które chcą zredukować kilogramy, powinny stopniowo odzwyczajać organizmu od słodzenia i rezygnację ze wszystkich substancji słodzących. Tym jednak, którzy nie mogą obyć się na co dzień bez słodkiego smaku, doradzamy rezygnację ze szkodliwego cukru i zastosowanie w codziennej diecie ksylitolu, miodu gryczanego lub stewii. Na zdrowie!