Przed świętami często zadajemy sobie pytanie, jak postępować, jeśli realizujemy proces odchudzania i dbamy o zdrowe, aktywne życie. Podpowiadamy dziś kilka rad, które pomogą Wam pozytywnie podejść do wyzwania, jakim jest dla wielu z nas świąteczny stół.

Zasada nr 1: Nie łamiemy diety!

Jeżeli jesteście w trakcie realizacji procesu odchudzania, macie swój określony cel, trzymacie się zaleceń i nie macie kryzysów w działaniu, to nie wychodźcie z diety podczas świąt, by nie rozbudzić smaku i uniknąć problemów w dalszym utrzymywaniu się w procesie.

Warto uświadomić sobie, że przed nami jest jeszcze wiele świąt! Nie wstydźcie się więc tego, że teraz jesteście na diecie. Nie chowajcie się ze swoimi zaplanowanymi posiłkami – wręcz przeciwnie – bądźcie z tego dumni. Celebrujcie fakt, że jesteście w trakcie odchudzania, że dokonaliście wyboru, macie swój cel i ochotę, by go osiągnąć. To teraz jeden z najważniejszych priorytetów w Waszym życiu. Dajcie dobry przykład innym.

Sylwester w GACA Fit HOTEL w Kazimierzu Dolnym. Zdjęcie ilustracyjne

Osoby, które jednak zdecydują się na wyjście z planu żywieniowego na czas świąt, powinny jeszcze przed nimi i w ich czasie ograniczyć picie wody. Warto zaparzyć np. zieloną herbatę i napar w pokrzywy i korzystać bardziej z płynów ujemnych. Dlaczego? Podczas procesu odchudzania nie używamy przecież soli, ale gdy wyjdziemy z diety i nasz organizm poczuje sól w potrawach, wyrówna wówczas znacząco poziom wody. Dlatego warto mieć wtedy mniej wody w organizmie.

Warto też poprosić bliskich przygotowujących świąteczne potrawy, by odłożyli nam część potraw przed ich posoleniem. Zachęćmy też rodzinę, by na świątecznym stole pojawiły się dania zrobione według przepisów w wersji fit, bez soli.

Ważną zasadą jest również zaplanowanie okresu poświątecznego. Po świętach wróćmy do naszego planu żywieniowego i zaleceń przekazywanych przez terapeutów, nie przeciągajmy świętowania o kolejne dni.

Jeśli na czas świąt chcecie odejść od diety, albo też zakończyliście już proces redukcji wagi, lecz Waszym celem jest utrzymanie wypracowanego efektu i zdrowe życie, warto kierować się wówczas kolejnymi zasadami:

Zasada nr 2: Metabolizm i aktywność

Świąteczny posiłek zacznijmy od wypicia szklanki wody – dzięki niej szybciej doznamy uczucia sytości. Poza tym woda przyśpiesza metabolizm. Unikajmy przy tym soli. W ramach rodzinnego spotkania zaplanujemy też wspólny spacer – zamiast ciągłego siedzenia przy stole wybierzmy aktywność.

Zasada nr 3: Mały talerz

Dania nakładajmy na mały talerz. Doznamy wówczas złudzenia, że mamy do zjedzenia większą porcję niż w rzeczywistości.

Jak spędzić święta w wersji fit - zdjęcie ilustracyjne zdrowej fit-potrawy świątecznej

Zasada nr 4: To, co lubimy, najpierw

Najpierw nałóżmy sobie to, co lubimy najbardziej. Wtedy bowiem, gdy poczujemy się już syci, łatwiej będzie nam zrezygnować z tego, za czym aż tak bardzo nie przepadamy.

Zasada nr 5: Surówki

Na naszych talerzach powinny dominować surówki – są niskokaloryczne, zapełniają żołądek, a dzięki dużej zawartości błonnika ułatwiają także perystaltykę jelit.

Zasada nr 6: Delektowanie się

Jedzmy wolno i delektujmy się każdym kęsem. Musimy pamiętać o tym, że im szybciej jemy, tym więcej nakładamy sobie na talerz.

Zasada nr 7: Czas spędzony z rodziną

Czas przy stole postarajmy się spędzić raczej na rozmowie niż na siedzeniu.

Zasada nr 8: Bez alkoholu

Unikajmy alkoholu, gdyż to on zostanie najpierw spalony, a posiłek odłoży się w postaci tłuszczu.