Jesień to czas, gdy duża część z nas rezygnuje z warzyw w swojej diecie, przez co nie dostarcza sobie odpowiedniej ilości składników odżywczych. To wielki błąd – wystarczy sięgnąć po te dostępne, sezonowe. Dostarczają nam one niezbędnych składników m.in. witamin i minerałów, których nie są w stanie zastąpić żadne suplementy. Dowiedz się, co wybierać o tej porze roku, by poprawić swoje samopoczucie i zdrowie.

Czosnek

Czosnek jest jednym z najmocniejszych, naturalnych antybiotyków, więc nie może go zabraknąć w naszej diecie szczególnie w czasie obniżonej odporności. Jego cenny składnik – allicyna to naturalna substancja bakteriobójcza, która zatrzymuje niekorzystne działanie drobnoustrojów, a przy tym stymuluje przemianę materii. Czosnek może być więc naszym pomocnikiem w trosce o zdrowie i silną odporność, a poza właściwościami leczniczymi ma także ogromne walory smakowe. Dodatkowo jest źródłem wielu witamin i minerałów.

Cebula

To jedno z najzdrowszych warzyw, szczególnie przydatne w naszej kuchni w sezonie jesienno-zimowym, ponieważ pomaga zwalczać infekcje i przeziębienia. Cebula pod swoimi łuskami skrywa witaminy A, B i C, ale również nie brak w niej minerałów: magnezu, żelaza, cynku, fosforu i wielu innych. Na dodatek ilość kalorii w niej jest znikoma, więc osoby dbające o wagę nie muszą się obawiać, a jej zastosowanie jest bardzo szerokie. Surowa cebula działa leczniczo, ale można ją także stosować do sosów, zup, sałatek czy mięsa. Jest świetnym dodatkiem nadającym potrawom niepowtarzalny smak i aromat.

Burak

Buraki posiadają liczne wartości odżywcze i prozdrowotne, a szeroki wybór ich możliwych zastosowań w kuchni z pewnością nie pozwoli nam na kulinarną monotonność. Te warzywa dodają energii, zwiększają odporność, a dodatkowo są doskonałym ratunkiem dla osób z anemią, ze względu na ogromną zawartość żelaza. Buraki mają także inne zastosowania – poprawiają stan skóry, włosów i paznokci oraz redukują oznaki starzenia się – nie może więc ich zabraknąć w naszej diecie.

Marchew

Marchew to jedno z najpopularniejszych warzyw korzeniowych w naszym kraju. Przede wszystkich jest źródłem beta-karotenu – prowitaminy A, z której w organizmie człowieka powstaje witamina A. Beta-karoten pomaga w utrzymaniu zdrowej skóry w okresie, kiedy niedobór słońca jest największy oraz opóźnia procesy starzenia się. Z kolei świeży sok z marchwi posiada właściwości przeciwrakowe, obniża ryzyko chorób serca i zawałów, a także poprawia wzrok.

Seler

Jest niedoceniany na tle innych zielonych warzyw, a mało kto wie, jak wiele cennych składników w sobie kryje. Obie odmiany selera (zarówno naciowy, jak i korzeniowy) zawierają witaminy A, E, C oraz naturalną witaminę B kompleks. To warzywo dzięki zawartości błonnika wspomaga trawienie zwłaszcza ciężkostrawnych tłuszczów, a przy tym jest niezwykle mało kaloryczne. Seler jest więc wspaniałym produktem w dietach odchudzających, szczególnie jego odmiana naciowa, a dodatkowo, jedząc go na surowo, nie tracimy cennych witamin. Doskonale nadaje się do surówek, sałatek oraz zup.

Brukselka

Ze względu na jej zapach wiele osób rezygnuje z tego warzywa w swojej diecie, nie zdając sobie sprawy, jak korzystnie wpływa ona na nasze zdrowie. Oprócz swojej niskokaloryczności brukselka jest bogata w witaminy, kwas foliowy, błonnik oraz składniki mineralne. Dzięki bogatemu składowi to warzywo ma silne działania antyoksydacyjne – usuwa z organizmu wolne rodniki, zapobiegając rozwojowi groźnych chorób. Brukselkę można na różny sposób wykorzystywać w kuchni – jako tradycyjny składnik zup warzywnych, zup typu krem, a także może stanowić składnik zapiekanek na bazie różnych warzyw.

Każdy świadomy konsument wie, że spożywanie warzyw ma wiele korzyści prozdrowotnych. Warto sięgać po te występujące sezonowo i używać ich bez ograniczeń w swojej kuchni. Wprowadzając je do swojej diety, nie będziesz mógł narzekać na nudę czy monotonność, a przy tym zadbasz o swoje zdrowie. Dobra dieta to taka, w której są one częścią każdego posiłku.