Zimą mamy większą ochotę na cięższe potrawy, ponieważ nasz organizm nastawia się na tryb magazynowania. Jedzenie w tym okresie powinno być przede wszystkim bogate w witaminy i minerały, które dostarczają naszemu organizmowi m.in. ryby. Dlaczego są one ważnym elementem żywienia, jakie ryby należy, a jakich nie należy jeść?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca spożywanie ryb dwa – trzy razy w ciągu tygodnia. Niestety nadal jemy ich zbyt mało. Przeciętny Polak spożywa rocznie tylko 12 kg ryb. Dlaczego? Winę możemy zrzucić na wysokie ceny. Ale czy na pewno ceny mają tu kluczowe znaczenie? Czy może za mało mówi się dobroczynnych właściwościach ryb dla naszego organizmu? Powód może być bardziej złożony, dlatego warto wspomnieć i szczerzej opisać korzystny wpływ ryb na nasze zdrowie.

Nieodłączny element diety

Ryby są źródłem łatwo przyswajalnego białka, poprawiają zdolności intelektualne i mogą działać antydepresyjnie, zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych i poprawiają odporność. Mają także dobroczynny wpływ na pracę układu krwionośnego, redukują ryzyko ataków serca, a także wpływają na wzmocnienie odporności organizmu na stres.

Ryby powinny być nieodłącznym elementem zdrowego odżywiania, przede wszystkim w okresie zimy. Ich regularne spożywanie z pewnością przygotuje nasz organizm do wiosennego przesilenia. Chyba nikt nie chciałby spędzać przedwiośnia w kolejce do lekarza?

Ryba rybie nierówna

W spożywaniu ryb najważniejsza jest równowaga. Ryby bałtyckie, takie jak śledź czy szprot, mają wysoką zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 i witaminy D3, mających bardzo korzystny wpływ na zdrowie człowieka, ale zawierają też najwyższe zawartości dioksyn o niekorzystnym oddziaływaniu.

Dlatego na naszej liście zakupów powinny znaleźć się przede wszystkim takie ryby jak makrela, pstrąg, tuńczyk, łosoś, śledź, sardynki. Ich tłuszcze chronią przed miażdżycą, obniżają poziom cholesterolu, poprawiają pracę serca. Ryby te posiadają także witaminy A, D, E i witaminy z grupy B.

Zdrowo, lekko, smacznie

Często osoby, które chcą schudnąć, pomijają ostatni posiłek w ciągu dnia. Należy pamiętać, że prawidłowo zbilansowana dieta składa się z 5 posiłków dziennie. Jednak każdy z nich powinien być skomponowany w inny sposób. Kolacja powinna być lekkim, ale sycącym daniem, które dostarczy organizmowi zapas energii do następnego dnia. Dlatego na kolację powinniśmy unikać ciężkostrawnych i tłustych potraw. Idealnym wyborem na wieczorną przekąskę są ryby. Pamiętajmy, że powinny być przygotowane w odpowiedni sposób. Na pewno nie powinniśmy smażyć ryb w panierce. Najlepszą metodą jest gotowanie ryby na parze lub upieczenie zawiniętej w pergamin. Dla poprawy smaku warto dodać aromatyczne zioła czy plasterki cytryny.

Ryby bardzo często goszczą w dietach GACA SYSTEM. Inspirujące przepisy na smaczne i zdrowe dania rybne można znaleźć również w książkach Konrada Gacy. Poniżej prezentujemy przepis na pieczonego łososia, który pochodzi z „Kuchni Fit”.

łosoś na grillowanych warzywach

Pieczony łosoś na grillowanych warzywach z sosem z awokado i limonki

Składniki:
filet z łososia, 150 g
awokado, 2 szt.
limonka, 1 szt.
papryczka chilli, 1 szt.
pomidor, 0,5 szt.
cebula, 0,5 szt.
natka kolendry
bakłażan, 30 g
cukinia, 20 g
papryka, 20 g

Wykonanie:
Łososia pieczemy w temp. 180°C przez 12 minut. Bakłażan, cukinię i paprykę kroimy w plastry i grillujemy. Awokado miksujemy do uzyskania kremowej konsystencji, dodajemy sok z limonki. Pomidora obieramy ze skórki i drylujemy. Kroimy w drobną kostkę. Cebulę, papryczkę i kolendrę drobno siekamy i łączymy z awokado, pomidorem. Dokładnie mieszamy.